En recension av The Angry Birds Movie

Skrivet av Ken Ho

The Angry Birds Movie är en teckenfilm som passar bra för barn. Filmen berättar om en fredlig ö där bara fåglar lever. De känner sig tillfredsställda, även om de inte kan flyga. Under dem finns dock fågeln Red som inte allt liknar på sitt folk. Han är alltid arg. Vid ett tillfälle måste han bringa en tårta till en kund. Han misslyckas att göra det i tid, vilket leder att kunden blir arg på honom. Dock överreagerar Red och efter rättegången där han anklagas, skickas han tvångsmässigt till en terapi med terapeuten Mathilda. I terapin lär han känna två andra patienter, som senare blir hans bästa kompisar. De är Chuck och Bomb. Chuck kan åka så snabbt att han borde klassificeras som hyperaktiv och Bomb har sådan liten förmåga att behandla kritik att han bokstavligt exploderar när han hör någon yttra kritik över sig. Den snarare reserverade vänskapen dem emellan utgör bakgrunden till det händelseförlopp som följer.

Berättelsen börjar egentligen när ett skepp anländer vid fåglarnas strand. De alltihop beundrar detta, därför att fåglarnas ö är för dem den enda ön i världen. Från skeppet kommer två små gröna svin, som presenterar öborna olika spel. Fåglarna har förr inte sett allt detta och beundrar alla de spelen som svinen medför. Bara Red förblir misstänksam, även när en stor fest organiseras av svinen för att roa fåglarna. Förutom Red verkar alla att njuta av festen. Med tiden byggas hela den ön om där disko, dalbanor och andra spel finns. När alla fåglar är upptagna att roa sig, kommer alla andra svin i skeppet i dagen och börjar de i hemlighet släppa iväg fåglarnas ägg. Även om Red märker det tidigt, hinner han inte att informera andra öbor förrän svinen seglar tillbaka till deras ö, som ligger på sjöns andra sida.

När fåglarna märker att de lurats. börjar filmen höjdpunkt. Red lär dem att ilska och vrede också har sina fördelar. Att vara alltid så fredliga såsom de hindrar den mission att hitta tillbaka äggen. Således blir Red, Chuck och Bomb, tre dåvarande patienter som tvingats att delta i en kurs att lära sig att hantera sin aggression, ledare för hela sin grupp. Ilska är en stor motivation till att få tillbaka äggen. Samtidigt söker de tre efter den legendariska mäktiga örnen (mighty eagle) och ber om hjälp. Det visar sig att örnen har länge inte rört sig och är inte länge så stor och mäktig som han var. Örnen vägrar att hjälpa dem.

Sen seglar de till svinens ö med hjälp av de saker som svinen återlämnar. När fåglarna ankommer, ser de att det finns en fästning i mitten med omliggande små hus. Då faller dem in att de kan använda den stora slangbågen att låta dem flyga mot svinens byggnader. Deras mål är fästningen, även om de har förstört många andra byggnader under mellantiden. Till sist hinner Red, Chuck och Bomb att komma in i fästningen och att stoppa svinen att äta upp äggen. Med hjälp av den mäktiga örnen, som ändrat sig och beslutar att flyga till svinens ön, är äggen räddade. Filmen tar slut när fåglar bygger ett nytt hem för Red för tacksamhetens skull, vems hem förstörts av svinens skepp tidigare i berättelsen.

Hela den filmen är mycket rolig. När jag tänker att filmen baserar sig på spelet Angry Birds där du kastar fåglar mot svin på byggnader (och inte på omvänd följd) , tycker jag att filmen lyckas att vara spelets fortsättning. Den scen där fåglar slängar sig mot svinens fästning för att hämta tillbaka äggen är en bra anknytning till spelet. I alla fall är det kul att titta på teckenfilmen.